"A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled születik. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt."

Gundel Károly

2016. november 10., csütörtök

~ MÁRTON NAPI LIBATÁL ~











Nem szokásom Márton-napot ünnepelni, de most valahogy ihletet kaptam. Mivel sosem ettem még töltött libanyakat, erősen foglalkoztatni kezdett a dolog. És még ráadásul azt is csicseregték a madarak, hogy nagy szerencse kell ahhoz, hogy egyáltalán kapjunk a piacon libabőrt... Kihívás, nekem való! Libabőröm simán van nekem is a karomon , ebben az időben, de hát ezzel nem megyek semmire sem  a konyhában ..., ugyebár. Gondoltam, egy életem, egy halálom, ma megdöntöm ezt a tézist és beszerzem én azt a libanyak bőrt... Munka után átmentem a Fény-utcai piacra és ostrom alá vettem a szárnyas pultokat. Az első helyen fejcsóválva állt a boltos bácsi, hogy ne is keressem mert rögtön elkapkodják... Gondoltam, na ebből tényleg nem lesz semmi. Így jártam a másik helyen is és  csüggedten léptem arrébb... Volt még egy utolsó reményem, a sarki üzlet. És lám, a szerencse mellém szegődött libabőrös volt kofa! Boldogság a csúcson! Hát, nem volt valami épületes látvány a kézben himbálódzó nyakbőr, de úgy véltem, ha ennyire kapatos ez a cucc, akkor nem lehet rossz elkészülve. És tényleg, nagyon finom. De mitől ne lenne az, hiszen csupa jó dolgok került bele. A tál tartalma: egészben sült libamáj, libatepertő és töltött libanyak.


Hozzávalók: 1 hízott libamáj, 1/2 kg bőrös libaháj, 2 db.libanyak bőr, 30 dkg pecsenye libamáj, 1 fej hagyma, 1 gerezd fokhagyma, 3 db.szikkadt zsemle, 1 tojás, 1 csokor petrezselyem, só, őrölt fekete bors. Tálaláshoz: friss, ropogós kenyér, lila hagyma, koktél paradicsom.


A bőrös libahájat megmossuk, az esetleg rajta maradt toklászt kiszedjük és kockára felvágjuk. Lábosba tesszük és lassú tűzön, kevergetve kisütjük belőle a töpörtyűt. Mikor szép pirosak a tepertők, szűrővel kiszedjük őket és tálba tesszük, enyhén lesózva. A libazsír alatt mérsékeljük a tüzet. A lehártyázott, megmosott és szárazra törölt, egészben hagyott hízott libamájat óvatosan beleengedjük a forró zsírba. Fedővel letakarva 35-40 perc alatt, megsütjük benne a májat. A mennyiben nem egészben szeretnénk megsütni, akkor ferdén felszeleteljük a májat, borsozzuk és rostlapon egyszer megfordítva, puhára sütjük. 
 

 



Akkor mondható átsültnek az egészben hagyott máj, ha egy fogpiszkálót beleszúrva, már nem jön ki belőle véres lé. A májat kiszedjük a zsírból és tálra tesszük hűlni. A következő lépés, a töltött libanyak. A libanyakat átmossuk, levágjuk róla az esetlegesen rajta maradt hájat és a szűkebb végénél zsinórral megkötözzük. A zsemléket felkockázzuk és egy olajozott serpenyőben aranybarnára megpirítjuk. Mikor megpirult, kiszedjük és kihűtjük. Teszünk a serpenyőbe még egy kevés olajat és az apróra vágott hagymát is lepirítjuk benne. A pecsenye libamájat szintén apróra felkockázzuk és ráreszeljük a fokhagymát. Elkeverjük. Egy nagyobb tálba tesszük a pirult zsemlekockákat, hozzáadjuk a lesütött hagymát, a fokhagymás májat, a tojást, az aprított petrezselymet, ízlés szerint sót és borsot. Két kanállal összeforgatjuk az egészet. Ezzel töltjük meg szorosan a libabőröket. A végét itt is szorosan megkötözzük. A dundi nyakakat áttesszük egy sütőtálba, libazsírral meglocsoljuk, majd fóliával letakarva kb. 45 perc alatt puhára, majd fólia nélkül kb.15 perc alatt pirosra megsütjük. Sütés után éles késsel felszeleteljük a töltött libanyakat, a libamáj mellé rendezzük a tálra. Libatepertővel, lila hagymával, koktélparadicsommal és friss kenyérrel máris tálaljuk.





1 megjegyzés:

  1. Nagyon pazar lett a liba-tál. Bár én sem a kacsát, sem a libát nem szeretem, de jó darabig elidőztem itt a tál látványán. Egyszerűen lenyűgöző!

    VálaszTörlés