"A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled születik. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt."

Gundel Károly

2014. október 17., péntek

~ SAJTOS SÖRLEVES ~














Nagyon régen Belgiumban kóstoltam ezt a levest, és láttam is, hogy hogyan készült. A napokban kerestem egy címet és a kezembe akadt egy rég "sajtcédula, amire le volt jegyezve a "nagyjából"  recept. Némi visszaemlékezés után legyártottam. Nem vagyunk egy alkoholista család, legfőképp akkor van csak alkohol az asztalon, ha összejövetel, vagy netán születésnap a program. Szoktam én sört bontani a csirkesütéshez, bort nyitni pedig, a bográcsos pörkölthöz... Ennyi! Ez a mi alkoholizálásunk. Ezért példaértékű ez a leves, a mi otthonunkban. Sörleves... Ki gondolta volna, hogy egyszer ebből készül az előétel?! Azért hozzáteszem, mindenki megrökönyödött és megállt egy pillanatra eme eszement gondolatomon.... És tudjátok mi történt? Senki nem evett belőle! Csak én... Mily meglepő történet. Cseppet sem hatott meg! Szóval a leves, hogy finoman fogalmazzak: Ütős !! Sör íze volt és nagyon pikáns. Kicsit ott lőttem mellé, hogy a sonka sósságát nem vettem figyelembe és a "szerelmes a szakács" jelzőt aggathattam magamra. A  konzekvenciákat levonom: Csak az főzzön sörlevest, aki odáig van a keserű nedűért! Azért elfogyott...


Hozzávalók 4 személyre: 1 üveg barna sör, 1 sörös üvegnyi csirkehús alaplé, 1 nagyobb sárgarépa, 2 szál újhagyma, 1 gerezd fokhagyma, 1/4 cikk zeller, 1 csokor petrezselyem, 5 dkg vaj, 5 dkg füstölt sonka, 10 dkg reszelt vörös Cheddar sajt, 2 dl főzőtejszín, 2 csapott evőkanál liszt, 1 csapott evőkanál étkezési keményítő, őrölt fekete bors. Tálaláshoz: pirított zsemlekocka. 



A vajat habzásig hevítjük, majd üvegesre pirítjuk benne az aprított hagymát, a fokhagymát és a sonkát. Mikor megpirult, hozzáadjuk a káposzta reszelőn lereszelt sárgarépát és a zellert. Azzal is átpirítjuk az egészet. Mikor lepirult, akkor meghintjük a zöldséges alapot a liszttel, és azzal is átforgatjuk. Ez után hozzáöntjük a sört és a hús alaplét. Óvatosan megsózzuk a sonka miatt, de erőteljesen borsozzuk a levest. A petrezselymet felaprítjuk és a felét a levesbe szórjuk. Lefedjük és kb. 15-20 perc alatt lassú tűzön készre főzzük. Mikor megfőtt a leves, a fele sajtot belekeverjük és addig kevergetjük, míg elolvad benne. A főzőtejszínbe elkeverjük az étkezési keményítőt és a leveshez adjuk. Besűrítjük. Akkor jó, ha kellemesen krémes lett az állaga. Tálaláskor megszórjuk a levest a maradék reszelt sajttal és a petrezselyemmel, majd forrón adjuk asztalra a levesbetéttel. Különleges és pikáns előétel.












1 megjegyzés:

  1. Az alkohollla mi is így vagyunk. Bor is csak azért van itthon, mert a fehérboros sajtleveshez vagy a mustáros csirkéhez szoktam használni. Sörrel még sosem főztem, de anyukám sörben csülökjét azt szeretem.
    Azt mondod, kesernyés ez a leves? Háát, akkor csak egy kis kóstolót kérek, mert nem rajongok a keserű ízekért. De ettől függetlenül nagyon guszta a levesed. :)

    VálaszTörlés