"A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled születik. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt."

Gundel Károly

2012. május 3., csütörtök

SZILVÁS-DATOLYÁS KEKSZ













Finom, omlós keksz aszalt gyümölccsel töltve... Az eredeti receptje ugyan sárgabarackkal íródott, de mindenféle aszalt gyümölccsel is elkészíthető. Tökéletes egy ötórai tea mellé vagy csak egyszerűen, ha töltött kekszre vágyakozunk...



Hozzávalók: 30 dkg liszt, 4 tojás sárgája, 15 dkg vaj, 5 dkg méz, 8 dkg cukor, 1 kávéskanál vanília kivonat, 1 mandarin reszelt héja, 1 csipet só, 1 csipet sütőpor.


Töltelék: 40 dkg aszalt gyümölcs / lehet vegyesen is: sárgabarack, szilva, datolya, füge, körte, alma stb. / 1 alma párolva és pürésítve, 2 kanál méz. Nálam most 20-20 dkg aszalt szilva és datolya volt.



A tésztához valókat összegyúrom, majd 4 gombócot készítek a tésztából. Beteszem a hűtőbe fél órára. Míg hűl a tészta, addig elkészítem a tölteléket. Az aszalt gyümölcsöket aprító gépbe teszem, rácsorgatom a mézet és hozzáadom az almapürét. Alaposan ledarálom, hogy jó krémes legyen a massza. Ez után nyomózsákba töltöm a gyümölcskrémet. Mikor a tészta lehűlt, alaposan lisztezett lapon, keskeny-hosszú tésztacsíkot nyújtok belőle. Az egyenetlen széleket levágom, a levágott részeket félre teszem. A tészta csík közepébe nyomok egy adag gyümölcsmasszát. Egymásra hajtom a széleket, majd a tekercset megfordítom, hogy a hajtott szél alul legyen, majd kissé lenyomkodom a süteményt, hogy laposabb legyen. Mindhárom tésztával így járok el, sőt a levágott és megmaradt tésztával is ugyan ezt teszem. A hosszú töltött tészta csíkokat félbe vágom, tálcára teszem és ismét fél órára beteszem a hűtőbe, így jobban vágható lesz majd. Ha ügyesek voltunk, lesz 10 db tészta csíkunk. Mikor ismét lehűltek, minden csíkot 4 darabra vágunk, ezek kb. 5-6 cm hosszúak legyenek.






 A kész kekszeket, sütőpapírral bélelt tepsire rakosgatom, majd előmelegített sütőben, 175 C-on, 10-12 perc alatt világosra sütöm.. Langyosra hűtöm a kekszeket, majd porcukorral meghintve tálalom.








Illéskrisz Konyhája



17 megjegyzés:

  1. Nem tartozom a keksz imádók klubjába, de szerintem biztos jó pár darabot megtudnék ebből enni. Nagyon szép és mivel a szilvát akár aszalva akár lekvárnak nagyon szeretem ezért nagyon finom lehet. Olyan kellemes régi hangulata van a képednek azzal a kalappal!

    VálaszTörlés
  2. Csodálatos fotók, és a keksz nagyon finom omlósnak látszik. Kekszet nagyon ritkán sütök, viszont szívesen lennék Nálad kekszkóstoló, mert olyan finomakat sütsz.:)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon izgalmas ez a töltött kész:) A fotó, mint mindig:)

    VálaszTörlés
  4. Szuper recept, tömény gyönyör:) Nagyon szeretem az aszalt gyümölcsöket, mindegyikkel jöhet:)

    VálaszTörlés
  5. ez nem is keksznek néz ki. olyan csodálatos.
    (na persze nem a kekszeket akartam itt ehúzni, csak sokkal másabb kinézetele van, nálad a fotók mindig csodálatosak)

    VálaszTörlés
  6. Hú ez a kép megint csodás! Annyira tetszik a hangulata, hogy mindjárt át kell nyúljak pár darabért!

    VálaszTörlés
  7. Szerintem sem kekszre hasonlít inkább omlós sütinek nevezném. Nagyon jól néz ki és biztosan nagyon finom is. A képek megint olyan szépek, hogy festeni sem lehetne szebbet!

    VálaszTörlés
  8. Nagyon finomnak néznek ki! Csodálatosak a fotóid, szépen megkomponáltad :)

    VálaszTörlés
  9. Farci! Köszönöm! :o)

    Éva! Köszönöm, a kalap véletlenül került az utamba, a kislányom játszott vele és elől hagyta. Felvettem és vittem a fotózni...Néha meglátom egy-egy tárgyban a fotót...Így került oda. :o)

    Gizi! Szívesen látlak egy kóstolásra! :o) Köszi!

    Krinsz! Köszönöm! kedves vagy! :o)

    Trollanyu! legközelebb sárgabarackkal sütöm meg, gondolom azzal is nagyon finom lehet, főleg ha löttyintek bele egy kis barackpálinkát is...:o)

    4Gyerek! Köszönöm! Tényleg nem kekszek, de ha egyszer így nevezték el régen, nem akartam átkeresztelni...:o)

    Lilla! Sokszor én is úgy vagyok vele, ha tehetném, én is vennék blogokról kostolót magamnak...:o)

    Maria! Köszönöm, kedves vagy! :o)

    Katalin! Neked is köszönöm, tényleg próbálok a képeimből szépet kihozni...:o)

    VálaszTörlés
  10. Micsoda finomság már megint!!! Bár ugyanazt tudom írni, mint Éva, hogy annyira nem tartozom a keksz rajongók táborába, de a csodás fotód láttán teljesen elcsábulok jó pár kekszre is! Vagyis röviden: szívesen megkóstolnám, na! :)
    Neked már kinyíltak a gyöngyvirágaid??? Az enyémek még sehol nincsenek, csak nagy vastag levélkupac az egész... Bár, ha jobban belenézek, azért már kezdenek látszani a bimbós virágok is > nálam nagyon árnyékos helyen vannak, szerintem ezért nyílik ki később. Mindenesetre a Tieid csodásak. :))

    VálaszTörlés
  11. Nekem jöhet! Nagyon szeretem az ilyen aprósüteményeket, egy baj van velük, hogy számolatlanul enném, amíg van! :))

    VálaszTörlés
  12. Gabriella!

    Köszönöm a kedves szavakat! :o) A gyöngyvirág pedig sajnos nem nálam "terem", hanem van szemben egy lakatlan kertes ház, és a kerítés tövében, sőt már a járdán is nő a gyöngyvirág, az szoktuk a kislányommal leszüretelni. Már négy csokorral szedtünk, de még szerintem lesz rajta...

    Barbi!

    Sajnos én nekem is vissza kellett fognom magam, mert finom volt...Köszi! :o)

    VálaszTörlés
  13. Igen, igen, igen! Ezt elropogtatnám én is! Tetszik, hogy ilyen rengeteg aszalt gyümölcs van benne! :)

    VálaszTörlés
  14. Nagyon tetszik! Az asztalt szilva az egyik gyengém... :)))

    VálaszTörlés
  15. Csiperke!

    Nem annyira ropogós, hanem inkább omlós a keksz, de tényleg fincsi! :o)

    Petra!

    Akkor süsd meg, ha nagyon szereted, biztos fog ízleni! :o)

    VálaszTörlés
  16. Szia!

    Mennyire eltartható ez a keksz? Már a karácsonyi kekszes dobozhoz gyűjtöm az ötleteket és jó lenne, ha ez is kibírna 1-2 hetet (alaposan eldugva), mert irtó jól néz ki:)

    VálaszTörlés