"A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled születik. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt."

Gundel Károly

2012. április 19., csütörtök

SÜLT LIBAMÁJ









Régóta terveztem, hogy veszek libamájat, de eddig mindig dugába dőltek a vásárlási terveim...Hol mert nem jutottam el piacra, hol volt, hol nem volt vagy mert éppen "pízem" nem volt rá...Most aztán flottul minden klappolt és jól megkaparintottam egy fél kilós májat. Nem tartott vissza semmi, hogy végre megsüssem magunknak és csapjunk egy királyi lakomát belőle. Nagyon nagyon régen ettem libamájat, talán egy állófogadáson, ha jó a memóriám. Akkor is ízlett, meg most is. Nem hiába a francia gasztronómia egyik legjellegzetesebb alapanyaga, a kifinomultság csúcsa. Egy sorban említtetik a kaviárral, a fekete szarvasgombával és az osztrigával. A libamáj előállításának régi hagyománya van, így Magyarországon is. Inkább nem gondolok most a megboldogul libuskára, hogy miképp lett a mája ily csodálatos, mert akkor rám tör a lelki ismeret furdalás és nem enném meg szívesen, eme pazar falatokat. Gyorsan el is hessegetem a sötét felhőket a gondolataim felett. Éppen ezért, meg persze azért is mert igen borsós az ára, ritkán fogyasztjuk, többnyire csak az ünnepeken, mint pl. Karácsony alkalmával. A libamáj sokféle technikával elkészíthető, süthető, főzhető, párolható, grillezhető, pástétomok, habok készíthetők belőle. Én, a legegyszerűbb módját választottam: libazsírban lassan megsütöttem...Egy gondom azért mégis lenne vele...Reggel készítettem magamnak egy szendvicset belőle...Én, aki délelőtt 10 előtt nem szoktam enni, csak kávézni!? Rémes... :o)



Hozzávalók: 1 szép, hízott liba máj, 1 kg bőrös libaháj, 2-3 gerezd fokhagyma.






Net.


A libahájat diónyi darabokra vágjuk, majd lábosba tesszük és lassú tűzön, néha megkevergetve pirosra, ropogósra kisütjük a töpörtyűket. Mikor megsültek a töpörtyűk, szűrőkanállal kiszedjük az egészet a zsírból. Közben a májat megmossuk, az esetleg rajta maradt hártyákat lehúzzuk róla, majd szárazra leitatjuk, megtörölgetjük. A zsír alatt mérsékeljük a tüzet, beledobjuk a megpucolt fokhagyma gerezdeket és lassan belecsúsztatjuk a libamájat. Fedővel letakarjuk, majd mindkét oldalát, 7-8 perc alatt megsütjük. Akkor van készen, ha a fogpiszkálót beleszúrva már nem jön belőle véres lé. Ekkor óvatosan kiemeljük a májat egy kisebb jénai tálba, és rászűrjük a forró zsírt. Hűvös helyen langyosra hűtjük, majd hűtőben kidermesztjük. Pirítós kenyérrel és lila hagyma karikákkal tálaljuk. Mennyei falat, az ízek netovábbja...












Illéskrisz Konyhája


 

19 megjegyzés:

  1. Ó, mit nem adnék egy darabkáért, ez valami csodálatos!!! Én eddig csak "hízott" kacsamájat ettem (azt viszont nagyon sokszor) és az is annyira finom, puha, mint a vaj! Isteni. Gondolom a libamáj még ezt is lekörözi. ;-)

    VálaszTörlés
  2. Gyönyörű lett és a fotók is:) Még sosem mertem készíteni, pedig otthon kedvenc:) Na ennek alapján szerintem neki állok:)

    VálaszTörlés
  3. Na ez megint az a helyzet, hogy én nem szeretem a májat, de ez valami istenien néz ki és lecsúszna egy szelet. :) Na, majd egyszer, valamikor... Addig meg párszor megeszem a képernyőt. :)

    VálaszTörlés
  4. Kriszti, Kriszti! Nem ér kínozni a másikat! Itt nem lehet ilyesmit kapni és én imádom! Egyszer sóban "főztem" meg, hát az is nagy etette magát, akárcsak ez a konfitált libamáj. No, majd csirkével pótolom! :-)

    VálaszTörlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  6. Kedves Illéskrisz!
    Szeretném felvenni veled a kapcsolatot. Itt megadhatod az emailcímed, ha érdeklődsz:
    Kapcsolat

    VálaszTörlés
  7. Gyönyörű!! Én ugyan nem szeretem a májat, de ezt most én is megkóstolnám!

    VálaszTörlés
  8. Én nagyon szeretem a májat és libát még nem készítettem, bár ha jobban belegondolok itt a környéken biztosan nem jutnék hozzá! :) Legalább a tiédben gyönyörködhetem és nagyokat nyelek közben! :))

    VálaszTörlés
  9. Erre mondaná egyik ismerősöm, hogy tudsz élni:)

    VálaszTörlés
  10. Kriszti!! Ez valami gyönyörűséges!! Még soha nem ettem libamájat, amikor az árát meglátom mindig arra gondolok, hogy ebből mi minden mást tudok venni, aztán veszek csirke vagy sertésmájat. Persze tudom, egy napon sem lehet őket említeni, de ez van. Szögény embör vízze főz :)!!

    VálaszTörlés
  11. No igen, hát ebböl én is készíteák reggelire szendvicset, pedig a kávén kívül nekem se csúszik le semmi. Nagyon királyi eledel, pazar:)

    VálaszTörlés
  12. Nagyon szeretem és nagyon ritkán jutok hozzá (években számolva) :)

    VálaszTörlés
  13. Mennyei finomság, csodálatos látvány!!! Még libamájat nem ettem, csak kacsamájat, és azt nagyon szeretem. Gondolom azért a libamáj sokkal, de sokkal finomabb.Na majd megpróbálok beszerezni egy darabkát, a recept már megvan hozzá.:)

    VálaszTörlés
  14. Jaj, ez mennyire jól néz ki. Nagyon-nagyon szeretem a libamájat...:)

    VálaszTörlés
  15. Szívesen megennék most én is ilyen fincsiséget.

    VálaszTörlés
  16. Lányok, Uram!

    Köszönöm a hozzászólásokat! A libamáj méltán egy fejedelmi étek. Nagyon finom, különleges ízvilágát nagy ritkán muszáj megtapasztalni...:o)

    VálaszTörlés
  17. Igazuk van. A libamáj egy különleges étel amit nem lehet naponta enni hanem alkalom kell hozzá. ebben az esetben is elegendő keveset venni - ha az ember be tudja érni kevéssel - és más ételekkel párosítva ízlelgetni. Én most éppen bélszín steaket (Tesco-ban leárazva vettem 300gr 1500-ért) készítettem libamájjal ( 4 szelet Tescoban 1200-ért ) és a töredékébe került 2 személyre mintha ugyanezt étteremben ettük volna...

    VálaszTörlés