"A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled születik. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt."

Gundel Károly

2012. február 12., vasárnap

MIKSZÁTH PALÓC LEVESE










Ebben az Isten verte zord hidegben, olyan jó volt elkanalazgatni ezt a finom, tartalmas forró leveskét. Melegsége és finom íze, átjárta mindenemet. Olyan jól esett, hogy tuti vérré vált bennem. Ezt a levest  először Gundel János szakács főzte Mikszáth Kálmán írónak, az István főherceg szállodában egy vacsorán. Mikszáthnak annyira ízlett, hogy kétszer is szedett belőle...Azóta néhol Mikszáth levesként is említik...Eredetileg bárányhúsból készült, de mivel én nem eszem barikát, így maradt a malacka "diója"...


Hozzávalók: 1/2 kg sovány sertés hús, 2-2 szál fehér illetve sárgarépa, 2 nagyobb burgonya, 1/1 karalábé, 40 dkg sárga vagy zöld hüvelyű bab, 1 fej vöröshagyma, 2 gerezd fokhagyma, 2 dl. tejföl, 2 babérlevél, 1 evőkanál liszt, só, bors, citromlé.


A húst apró kockára felvágjuk, majd megsózzuk egy kissé. A hagymát és a fokhagymát apróra megvágjuk, és kevés olajon üvegesre pirítjuk. Ezután hozzádobjuk a húst, majd erős tűzön fehéredésig sütjük a hagymával. Közben a zöldségeket megtisztítjuk, felkockázzuk. Mikor a hús már átsült egy kissé, hozzáadjuk a zöldségeket. Sózzuk, borsozzuk és hozzá adjuk a babérleveleket. Kevergetve átpirítjuk az egészet. Ezután felöntjük kb. 2 liter vízzel, majd letakarva, lassan felforraljuk. Addig főzzük a levest, míg minden szépem megpuhul benne. Közben a tejfölben elkeverjük a kanál lisztet, egy citrom levét, majd teszünk hozzá pár kanál forró levest, és ezzel habarjuk be a levest. Ha kell még utána ízesítjük sóval vagy borssal, majd petrezselyemmel megszórva, forrón tálaljuk az ételt. Levesbetét nem szükséges hozzá, mert sűrű, tartalmas magában is. 






És egy díj...Suncikától! Köszönöm!




A szabályok a következők!
  1. Említsd meg a blogodban a személyt akitől kaptad (ez csak természetes!)
  2. Válaszolj a feltett kérdésekre
  3. Árulj el magadról egy dolgot, amit még nem tettél meg a blogodban
  4. Ajándékozd a díjat annyi blogernek, ahánynak csak szeretnéd
  5. Értesítsd a díjazottakat.
A kérdések a következők:
  1. Melyik a kedvenc smink kelléked?
  2. Mi volt a 2011 év trendje (gondolom az öltözködésben) ?
  3. Mi a kedvenc desszerted?
  4. Kedvenc színed?
  5. Mi a keresztneved?
  6. Melyik  volt az utolsó dal a
  7. Kutyák vagy macskák?


Válaszok:

1. Fekete szemceruza, alapozó
2. Nem trendizek, lényeg hogy jól érezzem magam a ruháimban.
3. Bármilyen citromos édesség, Tiramisu
4. A pasztell színek...
5. Krisztina
6. Caramel / Shine
7. Mindkettő


 Mindenkinek tovább adom, aki szívesen venné Tőlem!



Illéskrisz Konyhája



21 megjegyzés:

  1. Nagyon szép képek, nagyon finom és tartalmas leves!

    VálaszTörlés
  2. Nagyon jól néz ki. Szeretem az ilyen leveseket. Ügyes vagy.

    VálaszTörlés
  3. Az egyik kedvenc levesünk, imádjuk!! Na látod, ehhez szuper lenne a palacsinta! :)) Mi legalábbis ehhez a leveshez általában palacsintát szoktunk sütni.
    Egyébként Mi is u.így készítjük, ahogy Te - valaki csak utólag kanalazza rá a tejfölt a tányérra, de Mi is behabarjuk a tejföllel. Hmmm... nagyon fincsi!
    A képeid meg most is nagyon-nagyon tetszenek!!! :D

    VálaszTörlés
  4. Mi is nagyon szeretjük. Tényleg finom.

    VálaszTörlés
  5. Nálunk kicsit másképp készül, de nagy kedvenc. A férjem mindig úgy csinál, mint Mikszáth, kétszer szed...aztán még egyszer...:)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon mutatós és finom étel ez is. Olyan szép képeket készítettél, hogy az ember lánya legszívesebben belekanalazna a képernyőbe.
    Én egyszer maradék őzpörköltet alakítottam palóc - vagy zöldbabos - gulyássá. Az enyém piros volt a pörköltből adódóan. Isteni volt az is!!

    VálaszTörlés
  7. Nem csak tartalmas, de nagyon guszta és finom étel.

    VálaszTörlés
  8. Nagyon guszta ez a leves a sok zöldséggel benne.Én is szednék kétszer:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szívesen adnék, akár két tányérral is! :o)))

      Törlés
  9. Nem mutatom meg Életempárjának az írásodat, mert rögtön megrendelné, ez nálunk a legényfogóleves, szóval az első számú kedvenc (bocsi,csak a halászlé után).Mehetnék még este palóclevest főzni, vagy inkább kérnék Tőled egy csuporral.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jöhetsz, van még! Nem is tudtam, hogy így is nevezik. Hát nem is csodálom. Ha ezt egy legény megkóstolja, igencsak gondolkodóba esik... :o)))

      Törlés
  10. Lilla!

    Köszönöm! Tényleg nagyon finomra sikeredett. Talán azért, mert nem is ezt akartam főzni...:o)))

    Martinelli!

    Köszönöm!

    Gabriella!

    Jöhetett is volna a palacsintás tál...Pikk-pakk megettük volna. na jó, én csak egyet...:o)))

    Marcsis!

    Ez jó, akkor Te is jól főzöd, ha többször szednek belőle!

    Maria!

    Szépen sütött a napocska, így még színesebb lett a fotó. Őzhúsból is finom lehetett! Van aki pörköltösen készíti. biztos úgy is nagyon fincsi...

    Hobbychef!

    Köszönöm Neked is! :o))

    VálaszTörlés
  11. Gratulálok a díjhoz! Ez a leves pedig nagyon jól jönne nekem is! Már régen ettem hasonlót! :)) Látom sütött a napocska most is! :)

    VálaszTörlés
  12. Ez a leves az egyik kedvencem Mikszáth könyveivel együtt:) A díjhoz gratulálok:)

    VálaszTörlés
  13. Ezt a levest mi is nagyon szeretjük, én pulykamellből szoktam főzni, mert a fiacskám azt szereti.A díjhoz gratulálok!A fotók nagyon szépek, mint mindig!:)

    VálaszTörlés
  14. Nagyon szeretjük mi is a palóclevest, jó ötletet adtál a hétvégére. Általában én is sertésből készítem.

    VálaszTörlés
  15. Barbi!

    Véletlenül készült éppen ez a leves, én is rég nem főztem már. De most annyira megtetszett, hogy sűrűbben fogom majd megfőzni...

    Trollanyu!

    A könyveit nem igazán ismerem, de utána olvasok majd. Főleg a leves után...:o)))Köszi!

    Nelli!

    Köszönöm! A fotók pedig a napocskától lettek ilyen szépek! :o)))

    Petra!

    Örülök, hogy tudtam tippet adni a hét végére. Sokszor én is így vagyok vele én is, hogy máshol rátalálok valamire, és másnap az az ebéd... Köszi!

    VálaszTörlés
  16. Imádom a palóc levest!! Most legszívesebben máris nekiállnék főzni egy nagy fazékkal!:)

    VálaszTörlés
  17. Róza!

    Ha szeretitek, akkor ne késlekedj a főzésével! :o)))

    VálaszTörlés
  18. Nagyon guszta, most igaz már nincs az a nagy hideg, de attól szívesen elkanalazgatnám!!! Nálunk a múlthéten volt.:)

    VálaszTörlés
  19. Kedves Kriszta!

    Még sosem főztem palóc levest,de mikor megláttam Nálad annyira de annyira megkívántam,és persze másnap meg is főztem,isteni lett,nagyon nagyon finom,nagy kedvencem lesz ezentúl.

    VálaszTörlés