"A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled születik. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt."

Gundel Károly

2011. október 14., péntek

JANCSIKÁLYHA....







Egyszer volt hol nem volt, volt egyszer egy Jancsi....Kezdődhetne a mesém  így is, meg úgy is, hogy Jancsi esete a Jancsi kályhával, ma beteljesedett. Végre valahára, ma beteljesült  az én Jancsim boldogsága, ugyanis megcsíptük az utolsó darab, 4-es kályhát a sorozatba. Különleges egy gyűjtemény az biztos. Van aki bélyeget gyűjt, mackókat, kiskanalakat, vagy régi dolgokat, mi pedig Jancsi kályhát. Illetve nem mi, hanem csak a párom. Nekem is van benne pozitív dolog, mert legalább a virágaimat el tudom helyezni rajtuk. A viccet félre téve, több éves keresgélés, kutakodás eredménye ez a ritka gyűjtemény. Kezdődött az egész a hármas kályhával, mert ugye itt a méretet, számok jelzik. A legnagyobb a hatos, a legkisebb az egyes. Az egész, a hármas kályhával kezdődött, ami a párom édesapjáé volt, tőle örökölte. Sokáig lent a pincében volt elhanyagolva, rozsdásan és kopottan. Egy szép napon a párom le rozsda-marózta és matt fekete festékkel szépen lefújta. Hát szebb volt mint új korában. Mint emléket, felcipelte a lakásba, hogy ott díszelegjen. Először furcsán méregettem a kályhát, hogy mi a fenét kezdünk vele idefenn, főleg, hogy nem üzemképes. Mármint az lenne, ha lenne neki füstcsöve és kivezetése, de az nincsen...Hogy össze kössem a kellemest a hasznossal is, ráültettem egy szép cserepes virágot. Egész pofásan nézett ki, és még bele is illett a rusztikus miliőbe. A lakásunk nem modern, hanem inkább rusztikus jellegű, holland bőrgarnitúrával, kovácsoltvassal, gyertyatartókkal, kézi horgolású csipke terítővel és festményekkel...Aztán a párom hallott innen-onnan füleseket, hogy ezek a kályhák számozva vannak, a méretüktől függően 1-6-ig. Ezek után aztán elindult a lavina...Kereste, kutatta évekig a többi méretű kályhát, több kevesebb sikerrel. Mára sikerült megvenni és haza hozni a 4-est. Ujjé, teljes a sorozat! Máris nekilátott az én Jancsim a pincében, a renoválásnak. Csiszolópapírt és drótkefét vett a kezébe, és máris új ruhát öltött a rozsdás egyed. Pár óra leforgása alatt, már itt feketéllt a többi kályha közt a nappaliban. Persze a hab a tortán csak most jön: van nullás is!!!...Már azt hittem fellélegezhetek, de tévedtem, kezdődik az egész elölről...Keressük a nullást.... Állítólag olyan ritka mint a fehér holló. Nem is csodálom. Csak tudnám, hogy abba mi a fenét tettek a régi öregek, talán babaházat fűtöttek vele fogpiszkálóval vagy gyufával? Rejtély. Szerintem egy jól megtermett kukorica cső sem férne el benne...Az 1-es is alig magasabb, mint 46 cm....Szóval így történ az én Jancsim esete, a Jancsi kályhákkal...Akkor most ennek örömére, meg is ragadnám a lehetőséget, és arra kérlek, kedves olvasó, hogy ha bármi tudomásod lenne, 0-ás Jancsi kályháról, akkor okvetlenül értesíts engem, az igényesség teljessége érdekében! :o)))


Pár kép, a részletekről...
















13 megjegyzés:

  1. A végén már jót mulattam, főleg mikor a 0-ás kályháról elmélkedtél! :D
    Nagyon szépek a kályhák, bizony én is örülnék egy ilyen gyűjteménynek, mert még jól is mutat!
    A lakásotok is gyönyörű lehet megnézném bővebben is. :) Nekünk is inkább efelé a stílus felé húz a szívünk. Nekem a nagy harc árán megvett két fülesfotel a mindenem! Imádom őket. Köszi a bejegyzést, megnevettettél! Szorítok, hogy mihamarabb befusson a 0-ás picurka is! :)))

    VálaszTörlés
  2. Nahát! Nekem a teáskanna mellett, jobboldalt lévő kis tejszíneskanna képe egy cukortartón ékeskedik. Szeretnéd...?

    VálaszTörlés
  3. Nekem is van EGY ilyen kályhám! :)+
    Régi vasalók, petróleumlámpa, karbidlámpa ...

    VálaszTörlés
  4. A kályhák nagyon szépek, és jól mutatnak a virágaiddal:) Még mindig jobb, hogy nem autókat gyűjt például a te Jancsid:) Szurkolok, hogy meglegyen a 0-ás is a gyűjteménybe:)

    VálaszTörlés
  5. Barbi!

    Gyere bármikor, szívesen fogadlak kedves otthonomba! Ha Pesten jársz, hazafelé menet igazán beugorhatnál egy kávéra...

    Zsuzsanna!

    De édes vagy! Köszönöm. Ez egy Zsolnay teás készlet, csak egy hibája van, nincs meg a hatodik csészéje. Erre pedig én vadászok már évek óta...Sajnos eddig sikertelenül...Szívesen megveszem a cukortartót, ha felajánlod. :o)))

    Farci!

    Akkor rokonlelkek vagyunk. Vasalónk nekünk is akad. Szerintem szépek ezek a muzeális darabok.

    Trollanyu!

    Köszönöm! Az autókhoz visszatérve: gyűjteni azokat nem gyűjtjük, csak márkahűségben szenvedünk. A párom szerint az autó a VW-nél kezdődik és ott is ér véget...:o)))

    VálaszTörlés
  6. Jó, hogy megosztottad párod szenvedélyét, ha látunk valahol, legalább tudni fogjuk, mi is ez :) Szoktunk mi is kincset vadászni különböző piacokon, hátha ráakadunk valahol. Nagyon jól mutatnak, árad belőlük valami archaikusság, hangulatosak. Házi mini múzeum :)

    VálaszTörlés
  7. Barbi!

    Nem tudsz! :o))) Várlak!

    Vicuska!

    Örülök, hogy tetszett a bejegyzés! És köszönöm, ha eszedbe jutok a majd a régiség piacon, hátha Te találsz egy 0-ást...:o)))

    VálaszTörlés
  8. Nagyon klassz gyűjtemény! A nulláson már én is hangosan felnevettem. :)))

    VálaszTörlés
  9. Nekem is van a kamrában, de biztosan nem nullás. Eddig azt hittem, hogy valami nagy restaurálás kell neki mindenféle ritka vegyszerekkel, de ha simán le lehet festeni, akkor lehet, hogy rehabilitálom a miénket. Köszi az ötletet!
    Még az jutott eszembe,hogy ez tényleg jó hobbi, mert elég kevés méret van, de mi van, ha van dupla 0-ás is? Csilla

    VálaszTörlés
  10. ez nem lenne jó?
    http://www.olcso.hu/haztartasi_gep/hosugarzo/Mini_Jancsi_kalyha_4KW-arak_250035465.html

    VálaszTörlés
  11. vagy itt szétnéztetek már?

    http://antikapro.hu/antik-antik-c107/

    VálaszTörlés
  12. Csilla!

    Köszönöm a tippeket, ezentúl itt is nézelődünk majd. Szerintem kérdéses még a 0-ás is, nem hogy a dupla nullás. Az már tényleg nagyon mini lenne...:o)))

    VálaszTörlés