"A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled születik. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt."

Gundel Károly

2011. július 26., kedd

FEHÉR KENYÉR
















Finom, ropogós, igazi kenyérkét sütöttem ma. Most elég jól sikerült. Legalábbis szerintem. A kovász készítésével kezdtem neki. Este bekevertem, kiraktam a hideg lépcsőházba, majd másnap reggel dagasztottam be a tésztát. Így elég hosszúnak tűnik a dolog, de alig kellett vele dolgozni, mert pihent és kelt magától, a gép pedig kidagasztotta...A régi asszonyoknak, nem volt ilyen jó dolguk, mint manapság nekünk...Segítség innen...


Kovász: 20 dkg liszt,1.5 dkg élesztő, a mokkáskanál cukor, 2 dl víz, 1 porrá tört citrompótló tabletta.

Este bekeverjük, majd letakarva, egy éjszakát pihentetjük. Másnap a kovászhoz hozzákeverünk: 45 dkg átszitált lisztet, 2 kanál burgonya pelyhet, 2 dl langyos vizet, melyben elkeverünk 1 csapott evőkanál sót. A egészet sima tésztává dagasztjuk, majd letakarva, meleg helyen 1 óra alatt a duplájára kelesztjük. Ezután lisztezett alapon finoman átgyúrjuk a tésztát, megformázzuk a kenyeret.






Sütőpapírral bélelt jénaiba át tesszük, pengével bevágjuk, majd ismét kelesztjük, míg szépen megemelkedik a tészta. A sütőt előmelegítjük kb. 175 C-ra, a jénait lefedjük egy másik mélyebb jénaival és betesszük a kenyeret sülni. Mikor kezd a teteje barnulni, akkor levesszük a fedelét és úgy sütjük tovább, arany barnára. Sülés után rácsra tesszük a kenyeret, hogy kihűljön. Ekkor szépen elkezd cserepesedni. csak akkor vágjuk fel, ha már teljesen kihűlt.











9 megjegyzés:

  1. Gyönyörűséges kenyeret sütöttél, istenien néz ki a héja is meg a bélzete is:) Ilyen kenyeret csak otthon szoktunk enni, ma még nem ettem, elfogadnék egy szeletet vajasan.

    VálaszTörlés
  2. Igen, áldás a kenyérsütőgép dagasztó programja!
    Szép lett a kenyered kívül-belül :)))))

    VálaszTörlés
  3. Kriszti! Gyönyörű!:) Énisénisénis!:)))

    sherpa

    VálaszTörlés
  4. Tökéletes lett a kenyered,Krisz!Nagyon ügyes vagy!

    VálaszTörlés
  5. Hát igen, nagynéném még a mai napig is minden szombaton, kézzel dagasztva, kemencében süti a házikenyeret a nagycsaládnak.
    A tied is nagyon szép lett, én még sosem sütöttem kenyeret, pedig a formám már megvan hozzá. Csak még gyűjtöm a bátorságot.

    VálaszTörlés
  6. Csodálatos szép lett a kenyered! Néha szoktam krumplis kenyeret! Annyira azért nem vagyok profi, ha olyan sokáig áll a kovász nem fut ki? Ezt a módszert nem ismerem ahogy csináltad.

    VálaszTörlés
  7. Trollanyu!

    Mondanám, hogy szívesen látlak, de olyan messze vagy...

    Petra!

    Köszönöm, tényleg áldás!

    Andikám!

    Köszönöm!

    Aleda!

    köszönöm!

    Kati!

    Ez igen! Nem semmi! Szívesen megkóstolnám a néni kenyerét.- Biztos finom, békebeli!

    Éva!

    Krumplisat még nem sütöttem, ki kéne próbálni... Köszi!

    VálaszTörlés
  8. 1-2 hete fedeztem fel a blogodat. Fantasztikus! A fotóid külön lenyűgöznek. Már több ételedet elkészítettem, de ez az első hozzászólásom.
    Ma megsütöttem ezt a kenyérreceptedet! Ha már a kenyér világnapja van. :) De nem jénaiban, hanem tepsiben. Nem lett olyan szép, mint a tied, de azért rossz se. Nem vagyok híve a fehér kenyérnek, de ez olyan guszta volt, hogy csak 15 % teljes kiőrlésűt tettem bele, maradjon elsősorban fehér. Amúgy miért kell jénaiban sütni? Nekem nem folyt szét, nem terült el. Vagy nem a szétterjedést megakadályozandó kell a jénai?
    Üdv, Ildi

    VálaszTörlés
  9. Szia Ildi!

    Örülök, hogy olvasod a blogomat és köszönöm a visszajelzést. Egyszer sütöttem jénaiban kenyeret, aztán megtetszett, hogy olyan szép magas lett tőle... Egyébként lehet simán tepsin is sütni, ahogy Te csináltad. Örülök ha ízlett, szerintem is nagyon finom kenyér!

    VálaszTörlés